Zegar

Cel:

Nauczysz się odczytywać godziny na zegarze.

NACOBEZU

1. Potrafisz powiedzieć, którą godzinę pokazuje wskazany zegar.

2. Ustawiasz na zegarku wskazaną godzinę. 

3. Podajesz kilka przykładów rodzajów zegarków.

4. Opowiadasz  historię powstania zegarów.

 


Czym różnią się zegary?,

Co mają wspólnego?,

Który zegar podoba wam się najbardziej, dlaczego?, Na których zegarkach możemy dokładnie określić czas, a na których w przybliżeniu, dlaczego?,

Do czego służy budzik?,

Jak myślicie, skąd wzięła się nazwa zegarka kieszonkowego?,

Kto nosił taki zegarek? 


PYTANIE KLUCZOWE

"Co by było, gdyby nie wynaleziono zegarów?”

 

W  jaki sposób mierzono by czas?, Co się stanie, gdy wszystkie zegary przestaną odmierzać czas?

Czy można zastąpić zegary czymś innym? 


Zadanie

Ułóż puzzle. Zegary wskazują godziny. Pierwszy zegar godzinę wyjścia, drugi powrotu. 

Kasia wyszła do babci o godzinie, którą wskazuje pierwszy zegar. Do domu wróciła po południu, o godzinie wskazanej przez drugi zegar. Ile godzin Kasia przebywała poza domem?


Ciekawostki i ćwiczenia z Internetu.


Do tego miejsca I klasa



 Jakie zegary mogły ze sobą rozmawiać i jaka była treść ich rozmowy?


Pan Zegarek

Słowa: Andrzej M. Grabowski Muzyka: Krzysztof Marzec

 

Co to za postać – pewnie nie wiecie,

lubi spacery najbardziej w świecie?

Nigdy nie siada, staje czasami,

by znów po chwili tupać nóżkami.

Ref. Co to za jeden? Zwierzę czy ptak?      

Chodzi i mówi: tik-tak, tik-tak!  (x 2)

Już wszyscy wiedzą – to Pan Zegarek,

ma tarczę, cyfry, wskazówek parę

i pokazuje, która godzina,

żeby wiedziała cała rodzina.

Ref. Co to za jeden? Zwierzę czy ptak?      

Chodzi i mówi: tik-tak, tik-tak!            

 

Czas płynie, czas biegnie, czas pędzi, czas stoi


Download
zegary 4.pdf
Adobe Acrobat Document 125.0 KB

GENERATORY 


KALENDARZ

Kalendarz pełen radości.

 

Nowy Rok. Dwa krótkie słowa –

i wszystko będzie od nowa:

styczeń i luty, i marzec.

Bałwanki, sanki, sasanki,

ciepły wiatr wydmie firanki

– i już się wiosna pokaże.

Powrócą ptaki z południa,

las się rozśpiewa jak lutnia:

kwiecień, maj – dwa pachnące miesiące.

A potem stanie pod domem czerwiec z koszykiem poziomek,

czerwiec promienny jak słońce!

A lipiec przysiądzie na lipie,

miodowym kwiatem posypie,

zapachnie żniwem i żytem.

Potem nad sadem rozbłyśnie

sierpień rumiany jak wiśnie,

sierpień okryty błękitem.

Srebrny od nitek pajęczyn

wrzesień dzwonkami zadźwięczy:

Dzieci, już pora do szkoły!

Ech, pora kolorowa,

błyszcząca, kasztanowa

– październik, październik wesoły!

Listopad – wiatr jak latawiec

i biały szron na murawie,

i chmury śniegiem pachnące.

Grudzień z choinką i w szubie.

Lubię choinkę i grudzień lubię,

cały rok – wszystkie miesiące.

Maria Terlikowska